Lacs de l’Eau d’Heure 2006

Mini Trip

Deze keer houden we het wat korter bij huis…een kort weekend om der eens tussenuit te muizen en te breken met de dagelijkse sleur…we trekken naar de “meren van l’Eau d’Heure”…

Weekend van 23 t/m 25 Juni

Het feest weekend van onze Waalse landgenoten…
Er zou zo’n beetje vanalles te beleven zijn rond het Lac de l’Eau d’Heure, en dat willen wij ook eens meemaken
Lacs l’Eau d’Heure:Grootste waterwereld van België, gelegen tussen Samber en Maas.
Een unieke plek in Wallonïe van 1800 hectare waarvan 600 hectare water.
Een mozaïek van 5 meren met samen 50 km oever, waar je terecht kunt voor watersportactiviteiten, waterpret, recreatie en in normale omstandigheden het voornaamste ‘rust’

Plan Lac Leau D'Heure

Plan Lac Leau D’Heure

Route: Antwerpen – Zaventem – R0 richting Mons, Charleroi – A7/E19 richting Luik, Namen, Charleroi tot Afrit 27/28 – E420/R9/R3 richting Namen – Philippeville N5 – N78 Walcourt

België - Belgium

België – Belgium

We vertrekken deze keer op vrijdagavond nog om 22.15u
Km-stand: 34.083
Gezien het late vertrek uur is het heel kalm op de baan, dus we vorderen zoals gewenst en zonder problemen komen we aan op de ‘Barrage de la Plate Taille
Aankomst: 00.30u
Km-stand: 34.247

Stuwdam

de officiele camperplaats aan het meer is gelegen op de volgende locatie: N 50.19194° – E 4.37944° daar hebben we niet gestaan om te overnachten. Door de feestelijkheden was die volledig bezet…

Het duurde niet lang of we vonden een mooi camperplaatske naast de hoofdbaan…hier moesten we wel gaan staan want de grote ‘officiele camperplaats’ was ingenomen door een grote feesttent en een groot podium. Dus korter konden we naar ons gevoel niet staan, dicht bij de ‘bron’ dus

Kleine CP-Parking

N 50.19266° – E 4.38281°

Het was te mooi om waar te zijn…na een redelijk rustige nacht kwam men ons melden dat we van de parking wegmoesten. Door het afsluiten van de ‘Barrage’ voor alle verkeer, zou de parking door de plaatselijk hulpdiensten en de pendelbussen in gebruik worden genomen.
Maar geen nood, 100 meter verder, nog korter bij de ingang van de feestelijkheden, konden we een nieuwe plek oprijden met de ‘uitvlucht’ dat we gestuurd werden door een paar artiesten.
De parkeerwachter zag uiteraard aan mijn ‘doodeerlijk’ gezicht dat dit wel juist kon zijn, maar volgens mij verstond de arme man mijn ‘perfecte’ Frans maar half en half, en met het idee dat wij ook artiesten waren verwees hij ons naar een nieuwe en betere slaapstek.

Zo zie je maar…elke truk is toegelaten als het om een goed camperplekje gaat

CP-2

N 50.19315° – E 4.38181°

Wandelen rond de ‘Lacs’ kan je naar hartelust, rustige wandelwegen brengen je naar fantastische plekjes, dus gingen we de buurt een beetje verkennen, en ik moet toegeven dat ook hier de natuur op haar beste is…ondanks het betonnen gevaarte van een dam.

De natuur rond het meer

Wat de feestelijkheden zelf betreft…
gedurende gans de dag waren er allerhande activiteiten voorzien. De plaatselijke clubs konden naar buiten komen met hun watersporten, er was een show van reddingshonden in het water (dit was echt de moeite, wat die beesten allemaal konden), er was een kleine kermis en ’s avonds een optreden van bootleg-ABBA (zo vals als een kat ofcourse) en als room op een taartje, de finale…vuurwerk op muziek…werkelijk een schitterende vertoning en een hele belevenis.
Uiteindelijk na een mooie dag trokken we naar de MH om heerlijk te pitten…

We hadden van een Waalse collega camperaar vernomen dat er slechts één plek is waar je officieel mag zwemmen…Le Relais de Falemprise…eventueel kan je daar ook op de parking overnachten

CP-3

N 50.18865° – E 4.41331°

Mooi meegenomen dus…maar omdat het zonnetje zich van haar waterkant begon te laten zien, besloten we het maar te houden op een verkenning voor de toekomst…
Le Relais de Falemprise is eigenlijk geschikt voor families met kleinere kinderen, op het domein kan je iets gaan eten in het restaurant, er is een speeltuin, je kan er eventueel beach-volleybal spelen, en er is een afgebakend gedeelte om te zwemmen onder toezicht van redders.
km-stand: 34.264

CP-Falemprise

We hebben nog tijd voor een volgende verkenning…we besluiten door te rijden naar de Citadel van Namen.

Parking aan de Citadel ven Namen

N 50.45726° – E 4.85895°

De citadel van Namen is bereikbaar via een kabelbaan of via een slingerende weg met tal van haarspeldbochten (de zogenaamde “Route Merveilleuse”).
Van op de citadel heeft de bezoeker een prachtig uitzicht op de stad en de Maas- en Sambervallei.

Namen

De citadel van Namen was achtereenvolgens een oppidum van de Kelten en een versterkte burcht van de graven van Namen, alvorens ze in de 17de en de 18de eeuw één van de voornaamste vestingen in Europa werd.

Citadel van Namen

Ze is ontworpen volgens plannen van vooraanstaande militaire bouwers, zoals de Fransman Vauban en diens Hollandse rivaal Coehoorn.
Ook nu nog is een deel van de vestingswerken intact.
Het domein van de citadel, dat sedert 1978 toegankelijk werd gemaakt voor het publiek, biedt een ruime mogelijkheid aan attracties: geleide wandelingen, een parcours met een toeristisch treintje, een diorama, een audio-visuele voorstelling en een bezoek aan onderaardse gangen. (dit was ook de moeite waard om te doen)
De Naamse citadel herbergt tevens een wapenmuseum, een bosmuseum, de parfumerie Delforge en de “vieille forge”.

Treinrit rond de Citadel

18.00u
Na een lekker puntzakje friet (zakje petat voor de Nederlandse bezoekers)
sluiten we weer een tof weekend af…het is raar maar bij elke trip met de MH krijgen we het gevoel nog meer te willen…
ik veronderstel als wij ooit op pensioen geraken we nimmer thuis zullen zijn