Moezel 2005

Moezel Verkenning

Onze eerste korte vakantie met de MH, na een hele lange reeks van thuiszitten. Een weekje Moezelen…

Week van 29 oktober t/m 5 november

Map Moezel

Zaterdag 29-10

Dag1: km-stand 26.561

Vertrek: 08.17 richting Bruttig-Fankel

Route: Stabroek – Ekeren – Antwerpen – Luik – Verviers – St.Vith – Prüm – Gerolstein – Kelberg richting Cochem, en zo afslaan richting Bruttig-Fankel

Afstand: 322 Km

Eerst schoonouders opgepikt in Ekeren, zij zullen een week verblijven in het Gästenhaus “Weingut Heinz Jobelius” in Bruttig-Fankel. Ondertussen konden wij onze camper uittesten tijdens onze eerste camper ervaring.

Rustig tegen een tempo van rond de 100 km/uur bereikte we onze eerste stop in Barchon (groot benzine station tussen Luik en Verviers).

Km-stand 26.701

Effe de beentjes strekken, koffietje drinken en de hondjes uitlaten…dan instappen en wegwezen naar de volgende stopplaats.

hé baaske...wij moeten wel plassen hé...

hé baaske…wij moeten wel plassen hé…

Onze 2é stop lag tussen Gerolstein en Kelberg langs een mooi plaatsje met picknickbank…

Km-stand 26.818

Picknick

hapke eten, beentjes strekken, hondjes laten eten en drinken. Nog een kleine 65 km en we zijn op bestemming.

Het weer is prachtig voor de tijd van het jaar…prachtige omgeving met mooie herfstkleuren, de wegen kronkelen door de bossen…ontspannender rijden kan bijna niet….

14.40u aankomst Bruttig-Fankel.

Km-stand: 26.883

Een camperplaats zijn we onderweg nog niet tegengekomen…dat is iets voor later…en dat is nu net de grootste beginnersfout die je kan maken…een standplaats later zoeken…

Omdat we gingen eten met de schoonouders, moesten we ’s avonds onze slaapstek gaan zoeken, in het donker en veel te laat 20.00u.

Ik kan je verzekeren als je in het stikdonker je weg moet zoeken op een plaats die je nog niet kent dat is pas zweten…ondanks ik wist dat je best een slaapstek vervoegd rond 16.00u of zeker nog als het licht is. Maar ja door de omstandigheden met de schoonouders was dit niet haalbaar…de mensen hebben geen vervoer en zij moesten toch ook eten…

Gelukkig had ik al op voorhand enkele goeie camperplaatskes uitgeprint (nl. Valwig en Ernst) maar zoek die plaatskes maar eens in het donker.

Mijn oplossing: een TomTom Go 700 met als extra 8000 camperplaatskes in toegevoegd…en dat werkte perfect…zelfs in dichte mist zou ik de beide plaatsen gevonden hebben, en dat is nu het grote voordeel van een navigatiesysteem (als ge ontvangst hebt natuurlijk).

En ja hoor…ik had beginnersgeluk…er was met grote blijheid nog een plaats vrij ondanks het late uur (ondertussen al 20.45u) op de camperplaats in…

CP-Ernst

N 50.14236° – E 7.23210°

We stonden dan wel met onze snuit bergop en hadden geen spieën bij maar dat kon ons niet schelen…we konden slapen…allé dat dachten wij toch…We kwamen tot de conclusie dat we geen zaklamp bij hadden en geen waterpomptang om de gasfles los te krijgen…ik kan jullie verzekeren dat was vloeken…pure beginnersfouten…Gelukkig kwamen er een paar Duitse camperaars een handje toesteken zodanig dat alles in een wip aangesloten was…dag 1 “Eind goed, Al goed” we konden gerust gaan maffen.

Zondag 30-10

Vandaag boottochtje gepland op de Moezel richting Cochem.

Eerst schoonouders opgepikt in Bruttig-Fankel…de boot op en genieten van de vaart op de kronkelende Moezel.

Boottocht op de Moezel

Het goede weer, de prachtige natuur en gezellige dorpkes langs de oever straalden de rust uit van deze streek

Cochem is een leuk stadje aan de rand van de Moezel. Je kan er met een treintje een rondrit maken, gezellig kuieren langs de smalle winkelstraatjes, en natuurlijk kan je overal “wijnproeven”. Oppassen voor dat laatste…de Moezelwijnen zijn héél lekker…voor je het weet heb je een stuk in je kraag

Omdat het bij de terugvaart weer donker is en het te moeilijk is om een camperplaats te vinden krijgen we het aanbod van onze vrienden in Bruttig-Fankel om te blijven staan met de MH op hun oprit…dit hebben we 2 avonden gedaan…

CP-bij onze vrienden

CP-bij onze vrienden in Bruttig-Fankel

N 50.12931° – E 7.22966°

Maandag 31-10

Vandaag gaan we een bezoekje brengen in Zell…om te shoppen een ideale plaats. Er is een héél groot shopping-center “Globus” genaamd, met in de buurt nog verschillende warenhuizen waaronder een “Baumarkt” enz…het beste kan je de camper laten staan helemaal achteraan op de grote parking…dit om de bezoekers met auto’s niet teveel plek af te nemen, zo sta je ook zelf veilig voor “onhandige parkeerders” Van hieruit halen wij ook telkens onze lekkere en goeie Moezelwijn bij “Josef Drathen” rechtsreeks bij de groothandel.

Dinsdag 1-11

Omdat het een iets mindere dag gaat worden wat het weer betreft, gaan we op verkenning in de streek van Bruttig-Fankel naar de camperplaatskes…We bezoeken:

CP-Ediger-Eller

N 50.09900° – E 7.14412°
Ruime, geasfalteerde parkeerplaats direct naast de Moezel. Er zijn geen voorzieningen. Een overnachting kost 4 Euro

CP-Sankt Aldegrund

N 50.07832° – E 7.13067°
Brede camperplaats langs de Moezel, gelegen naast een sportveld. Een plaats met voorzieningen + overnachting 5 Euro. Passanten die gebruik willen maken van het sani station: er hangt een geldbox en daar steek je dan 1 Euro in

CP-Neef

N 50.09482° – E 7.13680°
Mooi plaatsje onderaan een brug, met veel ruimte om de camper. Er kan stroom worden aangesloten.

CP-Valwig

Gezien vanuit de boot richting Cochem

Natuurlijk op alle plaatskes effe postvatten om de campersfeer op te snuiven…spijtig dat er niet veel MH-liefhebbers aanwezig waren op dat moment zodoende een babbeltje uitbleef…

Woensdag 2-11

Omdat we ons vaste “voortuinplaatske” een beetje veel moe zijn en toch eindelijk eens een keer de “echte” campersfeer willen proeven, zijn we van plan de grote camperplaats in Cochem te gaan opzoeken in combinatie met een 2é bezoekje aan Cochem zelf…Uiteindelijk was het die dag niet echt gezellig…er was wel een markt maar het weer begon stilaan slechter te worden dus besloten we maar terug te rijden naar het reeds eerder verkende Sankt Aldegund waar ook een speeltuintje aanwezig is…altijd leuk al je jonge kinderen bij hebt..en als je wilt kan je daar de zwaantjes voederen vanuit het losse handje. We stonden er gans alleen…

CP-Sankt Aldegrund

N 50.07832° – E 7.13067°

Wat de overnachtingplaats zelf betreft: ligt vlak bij de Moezel, redelijk grote groene strook waarlangs banken staan, ligt kort bij een doorgangsweg, aan de overkant van de Moezel hoor je regelmatig een trein voorbij denderen…voor de lichtslapers niet echt een goeie stek maar het is er wel een prachtig aangelegde omgeving…mogelijkheid om vuilwater + toilet te lozen en vers drinkwater in te nemen, geen elektriciteit…overnachtingprijs is 5 Euro inclusief de sani…

Passeer je enkel voor de sani dan deponeer je best 1 Euro in de daar voorziene geldbox.

Voor de dorstige medemens: Steek even de baan over, bel aan bij “Weingut Walter Kroth” hij zal je met plezier uitnodigen in zijn wijnkelder en een paar flessen wijn laten proeven…Ik heb daar ofcourse 6 flessen wijn aangekocht omdat ik ons Vivke hare “moederkesdag” nog moest geven…en vermits ik ook graag Moezelwijn lust sloeg ik 2 vliegen in één klap…Ons Vivke gelukkig mét hare cadeau en ikke gelukkiger omdat ik mee kon helpen een fleske leeg te maken. Zo zie je maar hoe mensen elkaar kunnen aanvullen hé

Tussen haakjes…we waren een flessenopener vergeten…algoed dat er nog een Duits camper-koppel was komen aansluiten of ik had er ferm gestaan mét die 6 flessen wijn.

Donderdag 3-11

Beetje langer geslapen dan normaal, we besluiten in Sankt Aldegund te blijven tot vanavond en het dorpje eens door te wandelen…tegen de middag begon het op de camperplaats iets drukker te worden…een stuk of 9 campers in totaal waaronder “Sus & Klus” met de 3 dochters. Voor ons een aangename kennismaking en eindelijk eens een serieus contact om een babbelke te slaan. Spijtig dat we die avond terug naar Bruttig-Fankel moesten maar we zijn later na het avondeten rond 20.30u terug gekeerd om te overnachten…

Vrijdag 4-11

Opgestaan in druilerig weer…het beloofd geen gezellige dag te worden volgens de weerberichten…Dan maar terug naar onze vaste “oprit” standplaats en daar ter plaatse nog een wandeling maken, zo is onze voorlaatste dag toch nog een beetje nuttig gevuld.

CP-bij onze vrienden in Bruttig-Fankel

N 50.12931° – E 7.22966°

Na een goed avondmaal in Ernst, begeven we ons terug naar onze “oprit” stek…de vakantie zit erop…morgenvroeg zakken we terug af richting Stabroek….

Zaterdag 5-11

Nog effe het water en toilet lozen in Ernst
Sani plaats Ernst

N 50.14236° – E 7.23210°

En dan op het gemakje terug naar huis, het is 09.38u als we vertrekken…het is rustig op de baan zodoende we goed opschieten…

aankomst in Stabroek na het afzetten van de schoonouders: 14.15u

Km-stand: 27.506

Korte samenvatting van onze eerste ervaring met de MH: Het is niet de campersfeer die men beschrijft zoals op de forums, dat iedereen elkaar zomaar aanspreekt…tenzij je in groep zou vertrekken….de meeste zitten zo’n beetje afstandelijk te kijken of waaien naar elkaar in het voorbijrijden…dat is zeker afgekeken van de motorrijders.

Al bij al niet zo erg vindt ik maar op de camperforums is dit alles nogal opgeblazen…Het camperen op zichzelf is wel tof…je hebt je huisje en slaapstek altijd bij…je kan steeds je favoriete plekje gaan opzoeken of voorbijrijden…kortom het was een belevenis…en de hondjes? Die vonden het ook plezant…

en moe dat we waren... :)

en moe dat we waren… 🙂

en zo gaan we aftellen naar onze volgende “echte” trip…