Spanje – Tarragona 2007

De Vrolijke "Twins"

De Vrolijke “Twins”

Naarmate een mens ouder wordt vliegt de tijd zegt men wel eens…ik moet dit wel toegeven, want voor we het eigenlijk goed en wel door hadden stond de “Grote Vakantie” al voor de deur…het jaar was voorbij gevlogen…

Op het hoofdmenu stond Camping Tamarit in Tarragona Spanje…maar eerst een weekje op doorgedreven verkenningstocht…We gaan een “Meren-tocht” doen…zig-zag door Oost-Frankrijk van Lac naar Lac…

Onze Route Planning 2007

11. Lac du Der Chantecoq  48,56731°N – 4,70334°E
 12. Stabroek

Zondag 5 Augustus

Ons Vivke heeft de pech da ze nog moet werken…ikke ook trouwens want anders waren we de vrijdagavond al vertrokken. Niets aan te doen, dus we vertrekken pas in de namiddag tegen 14.45u naar onze eerste halte die nog haalbaar is…Disney Parijs…
Goed meegenomen want we hadden één Thema Park nog niet gezien de “Walt Disney Studio’s

Start: 14.45u
Km-stand: 45.135

Onze route gaat via Stabroek – Antwerpen – Gent (E17)- Kortrijk – Lille
Vervolgens via de E356/A1/E17 via de Autoroute du Nor richting Parijs (A1/E15/E19) – La Francilliene (A104)
We betalen voor de péage 24.20 € (de dieven)

Aankomst Disney Parijs rond 20.00u en onder een stralend zonneke.
We vernemen bij de ingang dat het park nog open is tot 23.00u. Dat is mooi meegenomen…Nog net op tijd om 2 attracties, de “Light Parade” en het prachtige vuurwerk mee te pakken…Als start van de vakantie een mooi begin.

De parking van Disney staat al redelijk vol…we nestelen ons achteraan op een goed plaatske, dicht bij de wandelweg naar de hoofdingang van het Park

CP-Disney Parijs

N 48.87582° – E 2.79624°

Maandag 6 Augustus

Er trekken donkere wolken over het park…dat ziet er niet goed uit.
Vandaag staan de Disney Studio’s op het programma…na een de felle regenbui trekken we door de grote parking richting ingang…man man…hier op de parking staat een echt fortuin aan MH-mes…

Prachtige stemming, goed humeur…de regen zal onze dag niet naar de vaantjes helpen…
Voor een bezoek aan de Studio’s moet je zeker een volle dag uittrekken…de show van het auto/motor stuntteam mag je zeker niet missen…kort samengevat: het was voor ons een prachtige dag…

Dinsdag 7 Augustus

Vandaag trekken we naar ons eerste vakantiedoel…”Lac Saint Point“, zo’n kleine 433km verder en tevens de start van onze “zig-zag-meren-trip”

Start: 10.30u
Km-stand: 45.524

We rijden via de D231 richting Troyes, vervolgens nemen we de N19 – Rocade Ouest richting Auxerre, N71 Route Dijon, N71/D965 – D971 – N274 richting Geneve, A39 tot afrit 39, vervolgens richting Crimolois, D905 richting Dole Besancon – Lons Saunier Le S-geneve, D21 St.Germaine en Montangne, D471 richting Pontarlier, D107 richting Bonnetreau, D9 – D129

Aankomst Lac Saint Point: 18.55u
Km-Stand: 45958

CP-Lac Saint-Point

N 46.81243° – E 6.30383°

Mooi gelegen CP, met zicht op het meer.
5 Euro per overnachting in het hoogseizoen en 4 Euro in het laagseizoen. Alle voorzieningen aanwezig zelf een koude douche voor de dappere onder ons, je kan er ook ping-pong spelen en volleybal…er liggen bootjes in het minihaventje die je eventueel kan huren. Er is een bakker-kruidenierszaak net om de hoek.
We blijven 1 nachtje slapen…

Woensdag 8 augustus

We vertrekken naar onze volgende halte “Lac Nantua
Het is 11.40u
Onze route gaat via de D9 – D437 – D75 (Routes de Lacs) – N78 – D27 – D436 – D31 – A404 – D111 – D984d – N84 – D1084
Aankomst Lac Nantua 14.15u
Km-Stand: 46.078 We zetten ons op de parking van Lac Nantua

Parking Lac Nantua

N 46.15755° – E 5.60289°
Lac Nantua

We hebben een mooi zicht over het meer

Het weer zit een beetje tegen…donkere wolken schuiven over het meer en er waait een onaangename kille wind.

CP-Lac Nantua

De officiële CP is eigenlijk aan de overkant van het meer (kan je zien vanop de parking).

We trekken verder richting Aix-Les-Bains.
Via de N84 (D1084) – N508 – D41 – D912 – D911 – N201 – N211 en de N504
Aankomst Aix-Les-Bains (Le Bouget-Du-Lac): 19.25u
Km-Stand: 46.226

CP-Aix-Les-Bains

N 45.65303° – E 5.86320°

Mooie camperplaats net voor de ingang van de camping. je betaald 7 euro/nacht. Je mag voor dit bedrag gebruik maken van alle faciliteiten op de camping, douches, toiletten, animatie enz…

Aix-Les-Bains

Alle CP-plaatsen zijn netjes afgebakend…een aanrader, dus we blijven een nachtje slapen.

Donderdag 9 augustus

Het weer valt echt tegen…We hebben sinds ons vertrek uit Disney Parijs nog geen zonnestraaltje gezien…
We trekken verder naar het zuiden…hopelijk gaat het beteren…
Onze route gaat nu via de N504 (D1504) – N201 – D1006 – D5201 – D520A – D520E – N75
Vervolgens de D3 richting Grenoble – A480 – N85 – D14 en de D954

We trekken rond het meer “Savine-le Lac” het is 14.20u
Km-Stand: 46.425

Savine-le-Lac

Prachtige streek…

We rijden verder naar Sainte-Croix du Verdon via de D954 – D900 – N85 – D900 – D907 – D953

Lac Saint Croix-du-Verdun

Lac Saint Croix-du-Verd0n

De CP staat propvol, het is daar zo druk dat ik de tijd niet heb gehad er een serieuze foto van te nemen…
Heb wel de coördinaten opgeschreven: N 43.75949° – E 6.15190°

Lac Saint Croix-du-Verdun

Lac Saint Croix

Zigzag door het drukke dorpje rijden we, rond het Lac Saint Croix, verder richting Les-Salles-sur-Verdon…via de D111 – D71 – D957
We komen aan op de grote camperplaats waar we een nachtje zullen blijven…en natuurlijk vergeten een foto van te nemen…N 43.77561° – E 6.21305° Er is een bakker net om de hoek

Salles-Sur-Verdon

Een prachtige streek…met een ware geschiedenis: Les Salles-sur-Verdon…en wat al belangrijker was (voor ons toch)…de zon begon mee te spelen

Vrijdag 10 augustus

Via de D952 verlaten we Lac Saint-Croix richting Saintes-Maries-de-la-Mer…we willen zon zien… Ons traject gaat verder langs de N96 – A51/E712 – A7 – N568 – N113 – E80 – N113 – D570 en we rijden zo het Regionale Parc van de Camarque binnen…
De CP was vlot te vinden…we rijden net iets verder binnen want de betonnen verharding sprak ons niet echt aan…ik hou der ni van om als sardienen opeengepakt te staan een beetje ruimte mag voor ons wel…
via de zandweg rijden we het traject van 4km op en vinden een perfect plaatske net naast het kanaaltje (tussen de 2 houten bruggetjes)

CP-St.Maries-de-la-Mer

N 43.45444° – E 4.43888°

Ondertussen leren we een sympathieke familie kennen uit Marseille, die in de zomermaanden elk weekend daar van de partij zijn en die mij de kunst van het vissen aanleerden…

vrienden uit Marseilles

als je iets kan vangen natuurlijk dat op ne vis lijkt…lekker voor op den BBQ…mij was het in elk geval ni gelukt om uit dat waterke iets deftigs eetbaar te halen…een palingske van amper 20cm lang en 1cm dik…heb da beestje maar teruggezet want ik had toch de indruk dat we daar met 3 personen ni echt ons buikske mee konden vullen…

"Grote" buit...

“Grote” buit…

Uit medelijden hebben we toch van onze Franse vrienden een paar viskes gekregen want hoe ze het voor mekaar kregen weet ik ni maar daar vloog de vis zowaar op hunne schoot…ik had toch ook op hun aanraden dezelfde vissenvoer aangekocht…dus als “jager-in-wording” ben ik helemaal ni geslaagd om mijn huishouden van “food” te voorzien…de meiskes zagen groen van de honger (of was het van goesting om een gebakken viske op de BBQ te zien? wie zal het weten…)

plaatselijk "lokaas"

plaatselijk “lokaas”

Het was op deze plaats zo gezellig dat we 3 nachten hebben meegepikt…en af en toe zagen we de beroemde Camarque-paardjes “gedwongen” afkoeling zoeken met hun bereiders, die soms voor lachwekkende taferelen zorgde als ze tot hun middel mee in het water stonden (het middel van de bereiders natuurlijk) en een natte broek hun deel van de pret was.

Camarque paardjes

In elk geval hebben we deze dagen genoten van het eindelijk gekomen goeie weer en de “alles-kan-niets-moet” sfeer.

Zondag 13 augustus

We rijden, na afscheid genomen te hebben van onze Franse vrienden, verder naar het einddoel op ons eerste gedeelte van de merentocht…Tarragona – Spanje…daar gaan we nog een kleine 3 weken blijven hangen op camping…

De rit gaat verder via de D570 – D58 – D46 – D62 – A9/E15/E80 “La languedocienne” – Montpellier – A37/E15 – Perthus…we betalen 22,80 Euro Péage…
We blijven op de autosnelweg…het moet vooruitgaan…anders is het te laat voor de receptie op de camping en ik ben ni van plan om ergens langs de kant van de weg een plaatske te zoeken…we willen de luiwammes uithangen op het strand.

We rijden tot de afrit 31 “Costa Daurada” El Vendrell…De GPS staat ingesteld naar Camping Park Tamarit (Tarragona)

Tamarit Park

N 41.13240° – E 1.36042°

De péages die we betaalden vanaf de grens Frankrijk/Spanje tot Tarragona: 10,90 Euro – 3,20 Euro en 1,40 Euro

We hadden niet op voorhand geboekt dus waren we genoodzaakt in 3 stappen op ons vaste campingplaatske terecht te komen waar we de rest van de vakantie konden blijven staan.

Onze 3 standplaatsen

Gelukkig is het opbreken van een motorhome in 10 minuten geklaard…met een tent zou dit wat anders geweest zijn…
Uiteindelijk op onze vaste stek konden we de mat uitrollen, de fietsen werden uit de garage gehaald, luifelke uitgedraaid…de echte “Luilakken-vakantie” kon beginnen.

Altafulla

We brachten per fiets een bezoekje aan Altafulla
Tarragona

en aan Tarragona
De Vrolijke "Twins"

De Vrolijke “Twins”

Mijne goeie vriend en collega “Heftruck-driver” die ook op vakantie was in Spanje, kwam ons zelf opzoeken met zijn vrouwke en zoon…

Brenda-Brian-Kim

Kim leerde zelfs een paar vriendjes kennen, spijtig voor haar dat dit pas gebeurde op het einde van ons verblijf op de camping…

In het kort camping Tamarit Park samengevat:  Een goeie camping…

Logo Tamarit Park

Prachtige camping vlak aan het eigen “Privé” strand…
Mooie ruime standplaatsen
Vriendelijk en behulpzaam personeel
Op het moment dat we er waren geen goed animatie-team, dit kon wel beter vonden wij…er was ’s avonds weinig te doen op de camping (shows enz…), gelukkig was men wel bezig met kinder-animatie en disco voor de kids…onder bewaking van de parkwachters, de kinderen waren daar dus in veilige handen en het gaf hen een gevoel eens “alleen” uit te kunnen gaan…
Mooi zwembad, wel strenge “redder-van-dienst”
Als de pompen bij noodweer uitvallen stroomt heel de camping onder water (een tip voor de tentgebruikers: zie dat je hoog staat), gelukkig was dit gebeurt de dag voor wij aankwamen…pech voor diegenen die der al waren natuurlijk…

Vrijdag 31 augustus

We vertrekken terug richting België…deze keer gaan we een laatste halt houden aan Lac du Der waar we al eens eerder waren…
Het is de bedoeling zo snel mogelijk te vorderen, dus nemen we in het eerste gedeelte de autosnelweg.

Het is 11.00u als we vertrekken vanop de camping
Km-Stand: 47.416

Route: AP7/E15 Spanje – A9/E15 Frankrijk – vervolgens A75 tot Clermont-Ferrand – dan de N9 richting Moulins- N7 richting Nevers – N151 richting Auxerre – N77 richting Troyes – D960 – D180 – D6 – D128 – en uiteindelijk een klein stukje D13

We komen aan op de CP van Lac du Der-Chantecoq rond 04.00u
dringend tijd om te gaan slapen…

CP-Lac-du-Chantecoq

CP-Lac-du-Chantecocq

N 48.56731° – E 4.70334°

Overnachten is gratis…er staat een sanistation (te bedienen met muntjes)…water lozen is gratis

Zaterdag 1 september

Na een goeie nachtrust en een stevig morgen ontbijt trekken we verder naar huis…
Aankomst Stabroek: 17.29u
Km-Stand: 48.879

Balance van onze verkenningstocht:

Totale afstand gereden: 3.744Km
Totaal aantal liter getankt: 540.95 liter
Gemiddeld verbruik: 14,44L/100km

Het is een mooie vakantie geweest…

Het verbruik van onze MH was deze keer hoog…veel tegenwind door het slechte weer, veel klimwerk en een bochtig traject waren van toepassing, en de terugreis was niet met een snelheid van 100km/u…in normale omstandigheden gaat ze lager in verbruik, dus mensen U ni laten afschrikken hé.

Volgend weekend staat Alden-Biesen (7-8-9 september) op het menu…maar dat is een ander verhaal…